Als je een zakelijk blog hebt en enkele socialmediakanalen onderhoudt, krijg je met tone of voice te maken. Wat is dat precies? En hoe vind ik de juiste tone of voice?

Tone of voice is de manier waarop jij je lezers aanspreekt, de stem van je bedrijf. Het gaat hierbij niet om wat je zegt, maar om hoe je iets zegt. Ieder bedrijf is anders en daarom is er ook niet één juiste tone of voice. Dat is voor iedereen verschillend. Een goede tone of voice zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Maar wie is je doelgroep? Dat is een hele belangrijke vraag. Bestaat je doelgroep uit advocaten, online marketeers, jonge moeders, jongeren tussen 18-25 jaar of recruiters? Om de juiste tone of voice te bepalen, moet je dit eerst weten. Stel eens vragen als:

  • Wie moet mijn website en socialmediakanalen bezoeken?
  • Wil mijn doelgroep met je of u aangesproken worden?
  • Hebben ze een beetje humor of zijn ze serieus?
  • Kan ik jargon gebruiken?
  • Waar wordt mijn doelgroep enthousiast van?
  • Waar is de doelgroep in geïnteresseerd?
  • Wat is de leeftijd van mijn doelgroep?

En zo kun je nog meer vragen stellen bij jouw doelgroep. Als je deze vragen kunt beantwoorden, weet je ook meer over jouw tone of voice.

Wie ben jij?

Naast het bepalen van jouw doelgroep is het belangrijk om kritisch naar je eigen bedrijf te kijken. Kijk eens naar je bedrijf alsof je een klant bent. Je kunt je dan bijvoorbeeld afvragen:

  • Wie zijn wij?
  • Wat zijn onze kernwaarden?
  • Wat willen we uitstralen?
  • Wat is onze toegevoegde waarde?
  • Wat onderscheidt ons van de rest?
  • Wat willen we bereiken met onze teksten?
  • Op wie willen we ons richten?

Als je deze en de doelgroep-vragen kunt beantwoorden, heb je al een goed beeld van jouw toon. Schrijf eens een stukje tekst en kijk er naar. Is de toon positief, vrolijk, zakelijk, humoristisch of informatief? Praat je in lange of korte zinnen? Gebruik je jargon? Sta hier goed bij stil en vraag jezelf af hoe de tekst nóg beter op jouw doelgroep aan kan sluiten.

Blijf consistent

Heb je je tone of voice gevonden? Gefeliciteerd! Nu is het essentieel dat je consistent blijft. Gebruik overal dezelfde toon: op je website, socialmediakanalen, nieuwsbrieven en in je blogs. Dit zorgt voor herkenbaarheid en daardoor voelt de ene persoon zich wel aangesproken en de andere niet. Dus als het goed is, trek je snel de juiste mensen aan.

Hoe doen anderen het?

Je leert ook door naar anderen te kijken. Wie heeft nou écht de juiste tone of voice te pakken? Wij vinden dat bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely, Coolblue en Prénatal de perfecte manier gevonden hebben om hun doelgroep aan te spreken. Bekijk hun websites en socialmediapagina’s eens en dan zie je snel wat wij bedoelen!

Hulp nodig? Bel Tone Content 023 8887361.

Heb je hulp nodig bij het bepalen van jouw doelgroep of het schrijven van websiteteksten, blogs of content voor social media? Bel 023 8887361 en we helpen je graag verder!