‘Een bedrijf moét bloggen’, hoor je tegenwoordig steeds vaker. Toch zijn er nog niet veel bedrijven die een zakelijk blog hebben. Dat komt onder meer door de snel gemaakte excuses als: geen tijd, geen inspiratie en te weinig ervaring. Stop daar mee en ga lekker aan de slag. We geven zeven redenen waarom zakelijk bloggen een mooie kans is voor jouw bedrijf.
Deel ervaring en kennis
In jouw vakgebied ben je een expert. Jij weet bijvoorbeeld alles over content marketing, websites bouwen of leidinggeven. Een zakelijk blog is een mooi platform om te laten zien waarom jij dé expert bent. Wat heb je in huis? Wat is je toegevoegde waarde? Wat zijn de ontwikkelingen binnen jouw vakgebied? Schrijf er blogs over. Deel je ervaring en kennis. Dit lezen mensen graag en misschien kunnen ze er wat van leren. Let wel op dat je er geen verkooppraatje van maakt, maar wees een inspiratiebron.
Houd je website levendig
Een website waar nooit iets nieuws op verschijnt, spreekt niemand aan. Door zakelijk te bloggen houd je je website levendig. Je content wordt ververst en je bezoekers hebben een reden om terug te komen. Om bezoekers te behouden is het belangrijk regelmatig een blog te publiceren op een vaste dag (of dagen), want dan weten ze ook wanneer ze terug moeten komen. Maak bijvoorbeeld een blogschema met onderwerpen en publiceerdata.
Ga het gesprek aan met bezoekers
Door regelmatig blogs te plaatsen, geef je je bezoekers (misschien wel huidige of potentiële klanten) stof tot nadenken. Nodig ze uit om reacties te geven. Zet bijvoorbeeld onderaan je blog een zin als: Wat vind je hiervan? Hoe zou je dit oplossen? Wat zijn jouw ervaringen? Door afsluitende vragen te plaatsen, worden je bezoekers geprikkeld te reageren. Ze krijgen de kans terug te praten. Verwacht iemand een reactie van jou? Reageer dan ook!
Maak je site beter vindbaar
SEO, wie heeft er tegenwoordig niet van gehoord? Door een goed geschreven blog is de kans groot dat je hoger in Google komt te staan. Bepaal het juiste zoekwoord (of woorden) en laat dit terugkomen in de titel, tussenkop en een aantal keren in de platte tekst. De tekst moet wel leesbaar blijven, dus overdrijf niet. Voeg ook interne links toe, deze zijn belangrijk voor je SEO-score.
Lees hier een stappenplan
Creëer vertrouwen
Met een zakelijk blog laat je zien dat je geen robot bent. Het is een mooie kans de persoon (of personen) achter het bedrijf een podium te geven. Regelmatig interessante en relevante content publiceren kan ervoor zorgen dat bezoekers je als een autoriteit gaan zien. Ze zullen je vertrouwen en dat is uiteindelijk wat je wilt!
Breng je klanten in kaart
Elk bedrijf wil inzicht in (potentiële) klanten. Een blog kan daarbij helpen. Via bijvoorbeeld Google Analytics kun je zien wie je website bezoekt en waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast is het slim je content te delen op social media, zoals LinkedIn en Facebook. Hier zie je snel en gemakkelijk wie je berichten liket of deelt. Als je deze informatie actief verzamelt, kun je de blogs beter aan laten sluiten op je bezoekers.
Bespaar tijd (ja, echt!)
Bloggen klinkt als een tijdrovende klus. Ja, het kost tijd, maar uiteindelijk kan het veel opleveren. Hoe? Je kunt bijvoorbeeld een blog schrijven over wat je precies doet, waarom je het doet en wat je toegevoegde waarde is. Zo hoef je niet meer elke keer aan mensen hetzelfde verhaal op te hangen, maar verwijs je ze naar je blog. Weer 10 minuten bespaard!
En nu…?
Wil je weten hoe je een zakelijk blog start, hoe je onderwerpen bedenkt en publiek trekt? Houd onze blog dan goed in de gaten, want we geven je alle informatie, zodat je snel een blogexpert wordt!
Écht geen tijd, zin, inspiratie? Schakel hulp in!
Wil jij ook een zakelijk blog, maar heb je er écht geen zin in of tijd voor? Geen probleem, laat het ons doen! Bel 023 8887361 voor hulp bij het schrijven van je blogs.